top of page

LV-LT ringreis

Eurostati värske uuring toob välja, et ligi 25% eestlastest ei saa endale nädalast välismaa puhkusereisi lubada (vt siit). Välismaa puhkusereis on aga väga suhteline mõiste: meie naaberriigid ju ka välismaa (kuigi mitte niiväga eksootilised), ning pakettreisi soetamise asemel saab reisi otsast lõpuni ise ja oma pere vajadustele vastavalt planeerida ning seeläbi arvestada just sellise kulutasemega nagu teile kõige sobivam. Lisaks on lastega reisimisel ise planeerimine meie pere jaoks väga oluline, et elamusest jääksid toredad mälestused nii suurtele kui väikestele. 6 päeva, 5 ööd ja 1300 km hiljem jäime neljaliikmelise perena väga rahule isegi kui arvestada, et alternatiivina kaalusime nädalast reisi Sitsiiliasse või Portugali septembrikuus.

Esmalt soetasin Touresti raames Lottemaa piletid 5 kuud ette (60 eur) - nagunii oli lubatud ja plaanis, ning see oli hea võimalus lapsed korralikult ära väsitada, et sõit Riia suunal kulgeks magavate lastega ülimalt rahulikult. Õhtuks jõudsime eelnevalt päev varem broneeritud külaliskorterisse Riia kesklinna lähedal, käisime söömas ning niisama jalutamas. Üllatas, kui räämas ja kole oli Riia vanalinnast väljaspool - kordategemata nõukaaegsed kortermajad, katkised kõnniteed... Järgmisel hommikul olime varakult ​platsis Riia Loomaaias,

Ikkagi roosa mullinätsumaitseline jäätis vahukommidega :)

et oma silmaga ära näha kaelkirjakud, sebrad ja lõvid (peaaegu õnnestus, lõvid magasid ja neid ei näinud). Lastele jättis rohkem muljeid muidugi hiigelsuur ja roosa mullinätsu-vahukommijäätis ning taevasse tõusnud ronimisväljak (onu Sander oleks siinkohal uhke - mõlemad ronisid tippu välja).

Söögikohtade valikul kasutame juba aastaid Google soovitusi: otsime lähedalasuvaid söögikohti (places to eat near zoo; pubs nearby) ning vaatame hinnangute põhjal, milliseid külastada tasuks (üle 4,5 on väga okei olnud siiani, vt ka arvustuste hulka - 10 tk ei ole okei!). Nii väldime kesklinna turistilõkse, einestame natuke rohkem nurga taga, aga autentsemates kohtades, kus kõrvallauas kuuleb kohalikku keelt, vahel pole inglisekeelset menüüd, aga selle eest saab valida toitude hulgast, mida kohalikult tegelikult ka söövad.

Peale loomaaeda sõitsime Kolka neemele, kus 2 merd kokku saavad ning lained kahest eri suunast põrkuvad. Sealne vabaõhurestoran serveeris erinevaid kalaroogasid ning metsaalune oli suuri mustikaid paksult täis. Ooteaeg 40 min ning mustikakarbid said hommikusöögi tarbeks vajalikul määral täidetud. Öö veetsime pisut eemal telgis - meri oli 200m kaugusel ning lained uinutasid meid kenasti sügavasse unne. Rääkimata põnevusest, mida tähendab 3- ja 5-aastastele telgis ööbimine!

Päeva 3 hommik möödus Ventspilsis mis teenitult kannab lastesõbraliku linna tiitlit. Hiigelsuur mänguväljak linna servas oli samuti leid Google otsingust, samal ajal toimus veel laste laulukontsert , ilm oli imeilus ning kõrvalasuvast sööklast saime kõhud kodust toitu täis imekiiresti ning vähem kui 10 euro eest (teatud vanuses lastega on palju lihtsam, kui söök serveeritakse KOHE). Seni kuni lapsed magusalt väljateenitud und nautisid, uhasime meie üle piiri Leetu, sihtkohaks Palanga. Seal olime päev varem kinni pannud külaliskorteri kaheks ööks ning jalutuskäigu kaugusele jäid nii sealne peatänav kui rand.

Palangal viibimise ajal külastasime loomulikult Klaipedas Kura säärt, kus 3-sele oli korralik katsumus matkata üle liivaluiteküngaste kilomeetritepikkusesse liivaranda (väsimus kadus hoobilt, kui päris randa kohale jõudsime) ja tagasi praamile. Minu unistus oli ka delfiinishow ja meremuuseum, kuid sattusime täpselt nii, et esmaspäeval olid mõlemad kinni - hiljem mõtlesime, et lapsed võib-olla veel ka liialt noored, et aru saada, mida me seal vaatame ning palju mõnusam oli liivale kujundeid joonistada ja luidete vahel peitust mängida. Lõunatasime kohalikus kohvikus, kus sealsed soolased pannkoogid jätsid pere pisematele kustumatu mulje (neid nõuti päevi hiljem veel Lätis ja tagasi kodus Eestiski), meie ise vaimustusime kohalikus käsitöökaljast, 1 eur / klaasitäis, mida serveeriti morsikannust nagu kohapeal tehtud kraamile kohane. Mõned söögikorrad lasime issi pastameisterdamisoskustel särada, ning nautisime lõhepastat värske salatiga ka külaliskorteri tingimustes.

Tagasiteel Läti poole peatusime väikelinn Plunges, et sõit korraga liialt pikaks ei veniks. Mänguväljakuga park, porgandid näksiks ning paari euro eest batuudil hüpata oli jällegi päeva nael - eriti tore, et tualetid mänguväljakutel kohe juures on. Pitsapausi tegime järgmises piiriäärses linnas ning hinne 4,6 õigustas end Uno Momento pitsabaarile täielikult: poolemeetrise läbimõõduga pitsast jätkus nii lõunaks kui õhtusöögiks (lastel oli omakorda 30cm läbimõõduga pitsa, mida samuti järgi jäi) ning maitse osas sulasime nii nagu jäätised tol päikeselisel päeval.

Ööseks panime oma telgi püsti "Lakeside" kämpingplatsil Sigulda külje all järve ​ääres, korraldasime pitsajääkide ning kohalikust toidupoest leitud poke-salati ja murelitega piknikku, eelnevalt jõudsime veel imestada naabrite edu üle bobikelgusõidus kohaliku raja ääres olevas muuseumis. Järgmisel hommikul jalutasime Sigulda ürgoru matkaradadel, vaatasime liivakivipaljanditega koopaid,sõime käsitööjäätist, laadisime viimase energia maha linna keskel mänguväljakul, shoppasime kohalikke torte külakostiks viimiseks (no ja ikka muud ka) ning jõudsime peale lõunat kenasti Võrumaa metsade vahele, kus kukeseened ja mustikad juba meid metsas ootamas olid. Enne sellise tripi planeerimist on mõistlik ilmataadiga kokkulepetelt mitte kokku hoida - paar piiska vihma, mis meie esiklaasile kukkusid, olid täpselt ajastatud hetkeks, kui nagunii asukohta vahetasime. Enamiku ajast oli päikeseline, kuigi pisut tuuline. Vaadata on küll ja veel - lõputu liivane rannariba, mida tulevasteks matkateedeks kõrva taha panna (Baltic Coastal Hiking annab nii kaardi kui vaaramisväärsused ning on matkatee suisa päevade kaupa ära jaganud) meenutas Uus-Meremaal nähtut ning pani ikka imestama, kui ilus siinsamas Baltikumis olla võib. Pikki kuid ette planeerida pole mõtet - ilma nagunii ei tea ning söögikohad leiab 5-10 minutiga, ööbimise võiks päev varem ette vaadata (meie panime enne reisile asumist kinni Riia ööbimise ja edasi arutasime õhtuti, kus järgmine õhtu olla võiksime. Matkaauto või -haagis võimaldab veelgi suuremat autonoomsust). Pisut vanemate lastega on hea ette võtta mõni seiklus- ja turnimispark (Tarzans park Lätis või Dino park Leedus). Meie reisi kogumaksumus oli 620 eurot (sh autokütus, ööbimised, väljas söömised ja muud poepeatused, Lottemaa, loomaaia ja bobikelgumuuseumi piletid - kes otsib odavamat lahendust, saab rohkem telkida ja ise kokata). Kui autosse on pakitud hambaharjad, ujumis- ja vihmariided, on kõige vajalikum kraam olemas ja sõit võib alata!